Search

Ustasız Usta: Lütfi Ömer Akad’ın Anı Kitabı Işıkla Karanlık Arasında’ya Dair

94

Anı Kitabı Işıkla Karanlık Arasında

“Sinema işine girmeyi hiç ama hiç düşünmemiştim, böyle bir iş de yoktu aslında. Sinemayı tiyatrocular ek bir iş olarak yapıyorlardı. Diyeceğim meslek değildi. Aslına bakılırsa hiçbir zaman da meslek olmamıştır. Olsa olsa bir tutkudur sinema. Akıllı uslu insan işi değildir; tutkulu insan işidir.”

Böyle diyor Türk sinemasının “ustasız ustası” Lütfi Ö. Akad, anılarını yazdığı “Işıkla Karanlık Arasında” isimli kitabında. Kitap sadece Lütfi Ö. Akad’ın anılarından oluşmuyor aynı zamanda onun sinemaya olan tutkusunu kitabın her satırında görmek mümkün.  Yazının girişinde Lütfi Ö. Akad için “ustasız ustası” dedik, çünkü ondan önce Türk sinemasını uzunca bir süre Muhsin Ertuğrul hegemonyası daha sonra da geçiş dönemi dediğimiz 1939-1950 yıllarını kapsayan aşamalardan geçiyor. 1950’ye geldiğimizde ise Sinemacılar Dönemi başlıyor. İşte bu dönemi başlatan kendisinden önce kimliği oturmamış bir ülkenin sinemasına bir kimlik kazandıran, kendi sinema dilini oluştururken ülke sinemasının diline  yön veren ve geleceğin yönetmenlerine örnek olan Lütfi Ö. Akad anıları yazdığı bu kitapta bütün bu süreçleri samimiyetle anlatıyor. Öyle ki onun sinemaya başladığı yıllarda Türk sinemasına adını veren Yeşilçam Sokağı bile ortada yok.  Ustasız Usta’nın anınlarını okurken sadece onun hayat hikayesini, başına gelenleri değil Türk sinemasının tarihini de okuyorsunuz hatta bir ülke sinemasının doğuşuna tanık oluyorsunuz.

2004 yılında ilk baskısı İş Bankası Kültür Yayınları’nca yapılan kitabın baskısı çoktan tükenmişti. Sahaflarda oldukça yüksek fiyatlara sattılan ve hatta onlarda da kalmayan kitap geçtiğimiz günlerde İletişim Yayınları tarafından yeniden basıldı. Kitabın en büyük artısı Lütfi Ö. Akad’ın samimi, sade bir dille ve tüm ayrıntıları ile anılarını anlatıyor olması. Her sinemaseverin mutlaka okuması gereken  bu kitap hem başucu kitabı niteliğinde hem de bir tarih ve sosyoloji kitabı.

Lüfti Ö. Akad’ın çektiği filmlere nasıl hazırlandığı, sette başına gelen sorunlara nasıl çözümler bulduğu, filmlerinin yapımcıları ile nasıl bir iş birliğine giriştiği, oyuncularını nasıl role hazırladığı ve daha fazlasının yer aldığı Işıkla Karanlık Arasında, yönetmen adayları için bir  ders kitabı niteliğinde.

Kitabın arka kapağında verilen şu notlar, benim sözlerime ilaveten karşımızda ne kadar önemli bir eser olduğunu kanıtlıyor:

2004b“Işıkla Karanlık Arasında Türkiye sinemasının “ustasız ustası” Lütfi Ö. Akad’ın anıları, aynı zamanda sinemaya duyulan tutkunun kitabı… Akad’ın yapım yönetmenliği ile adım attığı sinema dünyasında yavaş yavaş sinemanın büyüsüne kapılışı, ilk filmi, “görerek – duyarak – okuyarak” değil deneyerek öğrenme süreci, Türkiye’nin dört bir yanında kurulan setler, oyuncu seçimleri, Halide Edip Adıvar, Orhan Kemal, Vedat Türkali, Yaşar Kemal, Selim İleri gibi edebiyatçılarla yürütülen senaryo çalışmaları, ülke sinemasının ahvali, genç sinemacılara verilen usta bir el ve bir yandan devam eden hayat…

Akad, sadece geçtiği bu yolları anlatmakla kalmıyor, yarattığı özgün sinema dilini de tüm ayrıntılarıyla gözler önüne seriyor. Sadri Alışık’tan Hülya Koçyiğit’e, Türkan Şoray’dan İzzet Günay’a, Yılmaz Güney’den Fatma Girik’e Türkiye sinemasının usta oyuncularının beyaz perdeyle yeni yeni tanıştıkları ana şahit olurken, bir sinemanın doğuşuna doğrudan tanık olacaksınız.”



mm

Kendisi 1989 İzmir doğumludur, sinema ile fazlasıyla münasebete sahip... Romandan Sinemaya Kadın Konulu Üç Roman ve Filmin Karşılaştırılması isimli lisans tezi sahibi. Kısa film senaryoları ve geniş bir sinema kitaplığı bulunan bir zad... Fotoğraf, gezi ve müzik hobileri arasında.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir